söndag 9 januari 2011

Problem med ljudet på min Macbook


Har haft lite problem med min macbook då det gäller ljudet ut. Har läst på lite och det verkar som att det har hänt någonting i ljuduttaget som både har den vanliga 3.5mm utaget (Hörlurar osv) och den optiska läsaren. Just nu tror datorn att det sitter i en optisk sladd i uttaget som gör att datorn slår av alla andra ljudsignaler till högtalarna på datorn och om jag stoppar i en vanlig sladd. Har pillat lite i uttaget med en tops och har lyckats få ljudet att funkar med en grej tillfälligt, men har inte vågat flytta datorn från sin nuvarande position.

Har funderat på att köpa en såkallad DAC till datorn som står för "Digital to Analog Converter" och betyder att man kör ljudet genom USB-uttaget på datorn till en liten adapter med ett "ljudkort" i som gör att ljudet blir mycket bättre än genom det vanliga ljuduttaget. Den DACen jag kikat mest på heter HRT Musicstreamer 2 (2011) och kostar just under 2000 spänn. Det är rätt mkt pengar, men jämnfört med att köpa en ny dator bara för att ljudet inte funkar är det ju en billig peng. Ska åka och lyssna på en som finns här i stan imorgon, det kommer nog avgöra om jag slår till eller inte. Det va därför jag här efter jul va lite dålig på att uppdatera min blogg bara så ni vet, det var inte lika kul att sitta vid datorn när inte ljudet fungerade helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar